Entrevista al Director General de Polítiques Educatives
A principi de febrer vam enviar un
correu per provar sort, i veure si podíem entrevistar algun alt
càrrec de la Conselleria d’Educació. Uns dies després vam rebre una
contestació dient-nos que no hi havia cap problema, que podíem
entrevistar el Director General de Polítiques Educatives, Jaume
Fullana. Unes setmanes després, el dia 21 de març, vam fer
l’entrevista.
Quan arribàrem a la Conselleria
anàvem una mica perduts i nerviosos. Però ens vam sorprendre molt:
hi havia molt bon ambient. Ens va rebre Maria Josep Soriano,
coordinadora assessora, qui ens va atendre molt bé fins que el
Director General va acabar una reunió que tenia abans de
l’entrevista. Després ens va rebre el mateix Director General i
vam començar l’entrevista.
Jaume Fullana, Director General de Polítiques Edcatives |
-En una frase o dos és completament
impossible explicar-ho. Però intentarem anar al gra. Esta direcció
general té cinc serveis i dos subdireccions. Una subdirecció és la
d’innovació i qualitat educativa, que té dos serveis, el
d’innovació i qualitat i el d’avaluació i estudis. I després
tenim una altra subdirecció, la d’ordenació acadèmica, que té
tres serveis: un d’educació plurilingüe, el d’ordenació
acadèmica (legislació) i el de planificació educativa. En total,
esta direcció té cinc serveis.
Què opineu en Conselleria dels resultats de fracàs escolar en Espanya i en la Comunitat Valenciana?
-La veritat és que els resultats no
ens deixen molt ben parats. Sempre pensem que s’ha de donar molta
importància a l'avaluació. Allò que no es coneix, difícilment es
pot rectificar. Amb un matís, no només cal veure allò que no
funciona, sinó que també allò que està funcionant bé, perquè
estes bones pràctiques es poden estendre a altres centres educatius.
Però sí que és veritat que estem en
una comunitat en la qual no hi ha hagut un hàbit d'avaluació. S’ha
avaluat molt poc i no s’han donat oportunitats de rectificar ni de
visualitzar les bones pràctiques. Concretament el servei d'innovació
i qualitat, ha programat moltes jornades en els vora dos anys que
estem ací, i el que han mostrat els centres educatius que han vingut
és que hi ha molt bones pràctiques. Només és que abans eren
completament desconegudes, i l’única manera de donar-les a
conèixer és que es que les avaluem.
Quines
mesures es poden prendre per millorar aquesta taxa de fracàs?
-La primera mesura, l’he comentat
abans, és que tinguem la capacitat d’avaluar el nostre propi
sistema educatiu. Localitzar on estan les males practiques, per poder
rectificar-les, i on les bones per estendre-les a la resta dels
centres educatius. Però naturalment això no és suficient. Una
vegada que aquest diagnòstic s’ha fet ,hem d’introduir mesures
de millora en tot el sistema. Per exemple, estem treballant en una
nova llei d'educació de la Comunitat Valenciana, on tindrem el nou
decret d’educació plurilingüe. Ja que des de l’any 1988 tenim
la Llei d’ús, que diu que tots els alumnes han de tindre el mateix
nivell de competència en valencià i en castellà i que, a més,
tots els alumnes han de poder comunicar-se en una o dos llengües
estrangeres. Açò no s’ha avaluat mai, però l’evidència és
que en el nostre territori són molt pocs els capaços de parlar
anglès. I després, el desequilibri competencial entre les dos
llengües oficials és molt elevat, i això és el que s’ha
intentat corregir. Com ho hem intentat corregir? Amb una cosa que no
s’havia fet mai, deixar els experts perquè es pronuncien. Hem
demanat un informe a les tres universitats valencianes amb un sistema
d’educació plurilingüe: la Universitat d’Alacant, la
Universitat de València i la Universitat de Castelló. I què ens
diuen? Que si realment volem aconseguir açò, el programa que hem de
seguir és el que hem oferit. El que sí que pensem és que
implantar este sistema en tots els centres educatius és molt
complicat. Per això el que hem fet és dir als centres educatius
quins són els objectius, però que cadascú puga progressar, com a
mínim, des d’on actualment està, i que des d’eixe punt siga des
d’on evolucione fins l’objectiu. És a dir, el que hem volgut és
treure el tema lingüístic del debat estrictament polític i
donar-li un caràcter molt més pedagògic i molt més tècnic.
Però apart del decret de
plurilingüisme, estem treballant en altres decrets, com ara el
decret d'inclusió educativa, perquè els centres educatius puguen
donar suport a qualsevol necessitat que puga tindre un alumne en un
moment donat. Que el centre educatiu puga tindre recursos i puga fer
front a les necessitats especifiques de l’alumne és bàsic. Este
decret encara no ha eixit a la llum, però també eixirà. I a part
estem modificant el decret de currículum perquè, entre altres
coses, pensem que els centres han de tindre més autonomia i més
flexibilitat. Aquesta autonomia no significa que cada professor faça
el que vol, sinó que tinguen certa llibertat per aconseguir els
objectius marcats.
Aquesta és la primera part de
l’entrevista que, degut a la seua llargària publicarem en dues
entregues. La següent dimecres que ve.
Batul Balbaki i Joan Dolz
Post a Comment