Entrevista al Director General de Polítiques Educatives
Continuant amb l'entrevista a Jaume Fullana, Director General de Polítiues Educatives, ací portem la segona part.
Què podem esperar de l’evolució de l’educació en la Comunitat Valenciana durant aquests pròxims anys?
- Anem a vore, per a l'experiència que tenim d’un any i mig, jo crec que l’evolució pot ser molt positiva, jo crec que l’exemple que tenim per exemple en l´últim decret que han tret, el decret de plurilingüisme. És a dir,després de dir als centres bé este es el programa al que hem de arribar, però vosaltres podeu començar des de on esteu, és a dir, que tampoc hi ha hagut una imposició ahí. Dient-ho així i tot, el setanta-dos per cent dels centres han decidit anar més en avant, fer mes coses cap al plurilingüisme, això vol dir que hi ha una actuació molt ferma i decidida dels centres educatius per a tirar cap en davant. Això per el fet perquè fa un decret que hem tret relativament fa poc, no? I suposem que si ara traiem un al decret de inclusió pues els centres també faran aquesta aposta i nosaltres la nostra experiència és que el nivell de acceptació dels centres es molt elevada, la última convocatòria que vam fer d’acord, de zona de inclusió mil quatre-centes persones i moltes en llista d’espera es van apuntar a estes jornades això vol dir que els centres tenen ganes de formar-se, de compartir i per tant quan açò esta passant realment jo crec que podem estar optimistes respecte al que te que passar d'aquí, d’aquests anys al davant.
Per que el fet de convertir l’IES Balears en una escola oficial d’idiomes i passar tots els alumnes a un altre centre institut, es pot pensar que pot millorar l’educació?
- Anem a vore, la qüestió primer es ver quina era la intenció, l’objectiu no era convertir l’IES Balears en una escola oficial d’idiomes, l’objectiu es poder oferir mes places d’escoles d’idiomes perquè és una demanda que tenim real i a demés a nivell de professionals de professorat que puguen partir per exemple una classe en anglés està en un tres per cent per tant aquí és o fer una posta real per el tema de les llengües o difícilment podem complir inclús amb el programa d'educació plurilingüe dinàmic, per tant este és l´objectiu.
L´altra qüestió és el que ha passat amb el tema este que hi ha hagut diversos projectes que s’han posat allà damunt de la taula i un de estos pues era transcendit, no? Però que no era una decisió que s´havia tancat simplement era un projecte perquè la idea no es tancar el IES Balears. Altra qüestió és com, quina mesura prendrà la conselleria i açò, d'ací pot pues el conseller explicar una miqueta com es fa, quina mesura prendrà el conseller però oferint més places a les escoles oficials d’idiomes perquè açò es una necessitat que hi ha. O siga que l’escola oficial d’idiomes de València esta saturada, no hi possibilitat de oferir més places del que esta oferint ara en actual per tant este es el objectiu, però sense perjudicar absolutament a ningú.
Podria ser, per així dir, una de les possibles solucions al problema de les places?
L´altra qüestió és el que ha passat amb el tema este que hi ha hagut diversos projectes que s’han posat allà damunt de la taula i un de estos pues era transcendit, no? Però que no era una decisió que s´havia tancat simplement era un projecte perquè la idea no es tancar el IES Balears. Altra qüestió és com, quina mesura prendrà la conselleria i açò, d'ací pot pues el conseller explicar una miqueta com es fa, quina mesura prendrà el conseller però oferint més places a les escoles oficials d’idiomes perquè açò es una necessitat que hi ha. O siga que l’escola oficial d’idiomes de València esta saturada, no hi possibilitat de oferir més places del que esta oferint ara en actual per tant este es el objectiu, però sense perjudicar absolutament a ningú.
Podria ser, per així dir, una de les possibles solucions al problema de les places?
-Jo diria que actualment no és un solució, no està el tema tancat en absolut no veig que siga la solució que es posa damunt de la taula perquè ja ho he dit abans, una cosa es oferir més places i una altra és tancar una escola, d’acord, perquè això pot perjudicar a un gran nombre de famílies i alumnes, l’objectiu és a vore quina mesura es pren per a poder possibilitar que més alumnes puguen matricular-se en les escoles oficials d’idiomes i segur que hi han moltes possibilitats i jo que sé les escoles, als instituts la milloria funcionen a la hora del matí a la millor a les vesprades es poder oferir les aules per a les escoles oficials d’idiomes, és a dir, que s’ha de buscar una solució, això és evident, probablement no crec que passarà per esta.
Respecte als professors que es donen de baixa, per que moltes vegades tarda tant en arribar un professor substitut?
Respecte als professors que es donen de baixa, per que moltes vegades tarda tant en arribar un professor substitut?
- Bueno, la veritat és que tarda massa jo ara no sé si està el màxim en deu dies, respecte al temps que es tardava fa un any i mig s’ha disminuït consideradament, jo era director en un centre fa dos anys i a vegades ans trobàvem que havia passat un mes i mig o dos mesos i encara no se havia produït la substitució, actualment açò ja no està passant.
Una pregunta ja una miqueta més filosòfica és, com podríem arribar a una educació ¨perfecta¨ amb lo que es pot fer dins de la conselleria?
- Bueno la veritat és que la pregunta és realment filosòfica, jo no parlaria de educació perfecta perquè és un tema en el que les perspectives van en un més enllà, però sí que és veritat de que en el temps que corren perquè la societat avança a una velocitat enorme hem de pensar que la educació en general cal construir-la i reconstruir-la dia a dia, les necessitats que hi han ara no tenen res que vore amb les necessitats fa deu o vint anys encara en més i per tant és una qüestió que hem de anar construint la educació, les projectes que són vàlids a viu probablement no siguin vàlids de ací a dos o tres anys i per tant es cal esta reconstrucció continua del sistema. La avaluació és un tema fonamental, és a dir, identificar quines son les necessitats per a poder actuar, és una qüestió fonamental, però no podem dir, mira ara hem plantejat un programa determinat i este és el programa ideal, un programa tancat, els programes han de estar oberts a les millores.
Fa dos anys va haver un problema, una gran protesta dels estudiants per el calor, que faria la conselleria si tornara a passar una ona de calor com la que va ocórrer?
- Bé, les situacions de emergència en principi són competència dels municipis, és a dir, en el cas del temps, una ona de calor i tot açò, els municipis són els que tenen competència per decretar que aquell dia no hi haja classe, és una competència municipal el que ha de fer la conselleria aquí és coordinar tota la acció i a més a més donar el supòs que siguen necessaris, però per exemple en un tema de fa poc, uns municipis havien decretat alerta i van suspendre les classes per la pluja.
Dites aquestes paraules, vam acomiadar-nos i, per suposat, vam fer una foto al Director General de Polítiques Educatives. Cal remarcar que l'entrevista va ser molt agradable i que tot el món ens tractava amb molta amabilitat, cosa que a vegades és difícil d'aconseguir en les institucions.
Aquesta és la segona part d'una entrevista que es va publicar fa més d'un mes. Voldriem disculpar la nostra tardança, però al ser una revista digital feta per estudiants, en la seua majoria de batxillerat, el fet de tindre exàmens i els problemes al passar l'audio a text ens han fet tardar més de l'esperable.
Per finalitzar, volíem donar les gràcies a la Conselleria d'Educació per donar-nos aquesta possibilitat i a Maria Josep Soriano i a Jaume Fullana per atendre'ns tan bé.
Batul Balbaki i Joan Dolz, Batxillerat
Post a Comment